שיווק בוידאו ראיון עם לירון מור

מכירות את זה שאתן שומעות על מישהי, רואות אותה בפיד בפייסבוק, רשומות לרשימת התפוצה שלה, מעריכות מאד את העבודה שלה אבל עוד לא ממש ראיתן אותה במציאות? את לירון מור אני מכירה כל כך הרבה שנים, ממש מתחילת דרכה כאשר היא יצרה את הסרטון המפורסם: ״אני חושפת הכל בים״ לפני שנה, כשנתקלתי בפרסום של הכנס שלה, הרגשתי שזה בדיוק הרגע בו אני צריכה להתחיל ללמוד לצלם סרטוני ווידאו ולשלב אותם בעסק שלי. אבל פחדתי, לא ידעתי בדיוק איך לעשות זאת. אל מי הולכים ללמוד? אל הטובה ביותר.

לירון, למי שלא מכירה אותך, נתחיל מההתחלה?

לירון מור, בת 31, אמא לנועם בן השנתיים מייסדת התוכנית video traffic formula שהיא תוכנית שיווק בוידאו עוד בעסק יש מוצרים רבים סדנאות ותכניות ליווי, שמלמדים עסקים קטנים איך לשווק את עצמם, איך להביא יותר לקוחות, איך להגדיל את העסק בעזרת סרטוני וידאו וכיצד להשתמש בהם בשלב הנוכחי עובדים על ללמד בעלי עסקים ליצור את המוצר הדיגיטלי הראשון שלהם בעסק לנפץ את המשוואה שזמן שווה כסף.

IMG_1663

איך נחשפת לעולם של שיווק בוידאו?

ב-2006 פתחתי עסק אחר לגמרי. הייתי בטוחה שמצאתי את האושר והעושר ובמשך שנתיים ניסיתי לקדם את העסק ולא הצלחתי, לא הצלחתי להתרומם מעל 3000 שקל בחודש. חשבתי לסגור את העסק כי הבנתי שהוא לא עובד לי.
בשנת 2009 פתאום ראיתי באינטרנט ווידאו שדיבר על הדרך למשוך לקוחות בעזרת האינטרנט ובאמצעות ווידאו, זה נראה לי הזוי ותמוה אבל אמרתי "יאללה ננסה".
רגע לפני סגירת העסק. הלכתי ללמוד את התחום, לקחתי שיעורים, זה היה נושא מאד התחלתי ובסיסי בארץ, לא ממש ידעו איך לעשות את זה, אבל נדלקתי, הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות.
החלטתי לפתוח בלוג ווידאו ולדבר. התחלתי לצלם את עצמי, תוך חודש יצרתי קהילה של 300 איש בערך שעקבו אחרי, שזה המון לאותה תקופה. נתתי שם טיפים מהעולם של 'התפתחות אישית' ובניית עסק.
לכאורה ניסיתי להביא אנשים לעסק הראשוני אבל כל כך התלהבתי ממה שקרה בחודש הזה שאמרתי לעצמי שאני יכולה לשנות את כל התמונה וללמד אנשים את מה שאני עושה. ובעצם אני יכולה להמיר את זה לכל עסק- לאדריכלים, מעצבים, מאלפי כלבים, רופאים בעצם כל עסק – כל מי שיש לו ידע למכור. כעבור חודש, עזבתי את העסק הקודם. הבנתי שאני רוצה להביא אנשים לעקוב אחריי ואז ללמד אותם איך לעשות את זה. וכך היה, אחרי 5 חודשים הכנסתי הכנסה ראשונה באינטרנט, בסך 17,000 שקל. זה היה וואו מטורף, לא אמיתי, וכך גם קיבלתי אסמכתא שהדבר אפשרי.
המוצר שמכרתי היה קורס פיזי איתי בן שבעה מפגשים בקורס הראשון היו שלושה אנשים, אבל ככה מתחילים, וזה מה שאני רוצה להגיד לבעלי עסקים, לא מתחילים מאלפי אנשים ברשימה. לאט לאט, צעד אחר צעד ובקורס השני כבר היו שבעה אנשים. בקורס השלישי 12, בקורס הרביעי היו שוב פעם 12 משתתפים ופה אמרתי לעצמי "אוקיי, עכשיו אני הולכת לעשות את זה דיגיטלי, אני רוצה להגיע להמון אנשים" ופיתחתי את המוצר הדיגיטלי הראשון שלי, שקיים עד היום.
המוצר הוא 'ווידאו טראפיק פורמולה'. המלמד על השיטה להביא לקוחות בעזרת סרטוני ווידאו. זו הייתה ההתקדמות הראשונית הגדולה.
גם זה לא הצליח בפעם הראשונה. היה מאד קשה בהתחלה למכור את זה. לאט לאט חינכתי את השוק. לכן, כיום, כשיש לי לקוחות שעושים בתחום שלהם משהו מאד חדשני, ובהתחלה המכירות קטנות כי אנשים עוד לא מבינים על מה מדובר, אז אני אומרת להם "אתם מחנכים שוק, אתם ממש פורצים דרך ותכף תראו שזה עולה על הגל".
ברגע שאני עליתי על הגל, לקחתי ליווי יותר רציני לעסק ואז הוא התחיל לקפוץ פי 5, פי 6. לדעתי בתחום הזה של הווידאו, אפשר להתחיל בקטן, לבד ולחקור את האינטרנט, יש הרבה מידע חינמי. אבל באיזה שהוא שלב זה לא מספיק כי את צריכה את הפידבק, שמישהו יסתכל עליך, ללמוד את הדברים מבפנים.

איך וידאו יכול לעזור לשווק את המוצר?

ווידאו בעצם הוא המדיה הכי משוכללת שמאפשרת להיות בתקשורת עם הקהל. הוא ויזואלי, משדר את האנרגיה שלך גם שומעים אותך, גם רואים אותך. זה לא רק טקסט או רק תמונה או רק סאונד – זה הכל ביחד.
את יכולה ליצור קשר מאד קרוב עם אנשים מבלי שהם פוגשים אותך בעצם. כמו פגישה מבלי שאת פוגשת בפועל את האנשים.
אני היום יושבת בתל אביב ולא כל אחד יגיע לת"א לפגוש אותי וגם הזמן שלי ביממה מוגבל. הווידאו עוזר לי לשכפל את הזמן ולהגיע לאנשים שלא מכירים אותי.

איך את מציעה לבעלות עסקים להתחיל עם שיווק בוידאו?

אני מציעה לכל בעלות העסקים, מעצבות, יוצרות, אמניות להתחיל עם מתן טיפים, מידע מתוך תחום הידע שלהן. לדבר על מה שאנשים רוצים לדעת. ממליצה לעשות רשימה של 10, 20 שאלות שאנשים שואלים אותן ביום-יום בעסק ואת השאלות הללו שיצלמו כווידאו כתשובות ללקוחות. כי וידאו כזה יכול לקחת 2-3 דקות, לא צריך יותר.

שיווק וידאו באינפוגרפיקה (העברת מידע בעזרת אייקונים)

 

מה לגבי מעצבות ויוצרות?

בהקשר של מעצבות שיווק בוידאו מאפשר להן להראות מאחורי הקלעים. איך הן יוצרות את המוצרים. או יבואניות, איך הן נוסעות להביא את הדברים, איך הן מוכרות, לשתף את הקהל בכך. זה דבר שעובד מאד חזק בווידאו. הרי כשאנחנו קונים משהו אנחנו רוכשים מאנשים שאנחנו סומכים עליהם. אם אני רואה מי ייצר את זה, כמה זמן לקח לו לייצר את המוצר, כמה עבודה הוא השקיע, אני מוכנה להשקיע יותר כסף כלקוחה. סרטון ווידאו יכול להיות גם חובק עולם אפשר לצלם בעברית ועם כתוביות באנגלית וכמובן גם באנגלית.

מה אורך הסרטונים שאת ממליצה לשיווק וידאו עם טיפים?

טיפים לקהל הרחב שעוד לא מכיר אותך, אני ממליצה על סרטונים באורך של שתי דקות. ממש קצרים, ממוקדים, על נושא אחד פשוט, לא להסתבך, לא לנסות לומר מה שאת יודעת. כך יהיה לך יותר חומר ויותר סרטונים בהמשך.
כיום, אנשים מעבירים סרטונים כמה שיותר קצרים, זה יותר ויראלי. זה מה שאנחנו רוצים, להגיע לכמה שיותר אנשים.

נשים רבות פשוט מפחדות להרים את המצלמה ולצלם, מה היית אומרת להן?

יש פחד בסיסי כל כך עמוק ואני נתקלת בזה המון, ישנם בעלי עסקים שאפילו מגדירים שאת כ״הפחד הכי גדול שלהם״ ויש לי זה כמה טיפים לחלוק כדי להתמודד עם הפחד. דבר ראשון לחשוב שמי שצופה הוא רק אדם אחד, לא צריך לשים בראש את מחשבה שיש מולינו עשרות ומאות צופים. דבר שני, בסרטונים הראשונים אפשר להצטלם עם קולגות, לעשות סרטון משותף, ראיון, טיפים, והרעיון הוא להסיר את הפחד להיות לבד. טיפ אחרון הוא פשוט לרקוד לפני התחלת הצילום, לשים מוסיקה חזקה לרקוד עם עצמך כמה דקות, המוסיקה מכניסה אנרגיות של כיף התרגשות, שמחה שמובילה לתחושות טובות ומסירה עכבות. 

על איזה ציוד את ממליצה בהתחלה?

אני לא ממליצה להסתבך ולקנות ציוד יותר מדי מורכב להתחלה, אפילו להתחיל עם הסמארטפון. אני התחלתי עם מצלמת כיס שהיא גם סטילס וגם וידאו, עבדה לי מעולה, החזקתי אותה ביד וכך הסתובבתי וצילמתי את עצמי. אגב, את הסרטונים הראשוניים שנמצאים עד היום ביוטיוב, אני בכוונה משאירה ולא מורידה אותם. יש להם הרבה צפיות וגם יש בהם משהו שמראה את ההתפתחות שלי. חשוב לי שאנשים יראו שלא צריך להתחיל בציוד הכי יוקרתי והכי מקצועי, תתחילו באותנטי, בפשוט מהבית. לאט לאט תתקדמו.
בהמשך, רצוי שיהיה לך – מצלמה, מיקרופון, חצובה ותוכנת עריכה. ארבעה אלמנטים. יותר מזה את לא צריכה יותר בשלב הראשוני, אח"כ אפשר להתקדם למצלמה יותר יקרה. אבל באמת שלא צריך להתחיל עם זה.

יוטיוב מול פייסבוק - מבחינת סרטונים מה את ממליצה?

מה שפייסבוק הבינו בשנה האחרונה שהווידאו משנה את חוקי המשחק, אנשים רוצים להשתמש בווידאו וצורכים ומעבירים וידאו ומשתפים. הם החליטו שהם רוצים להיכנס יותר חזק לתחום. היום כשאת מעלה סרטונים ישירות לפייסבוק הם מקדמים אותך בצורה הרבה יותר מהירה מכל דבר אחר, שמים את זה בפרונט, פיתחו כלים שעוזרים לך למדוד את הסרטונים
כמה אנשים צופים, עד איזו נקודה, מתי הם נוטשים. כל מיני דברים שעוזרים לך לנתח כדי לשפר את הסרטונים.
יוטיוב- היא חברת בת של גוגל. לכן קל להיכנס לגוגל דרך יוטיוב. אם אנחנו מעלים סרטונים בתחום שלנו עם מילות המפתח שלנו, במקום לשלם הרבה כסף לגוגל על פרסום, אנחנו יכולים באמצעות הסרטונים להתברג חינם שזה מעולה כי זה יכול גם לקדם את החנות.

shutterstock_349330811

מה הצעדים הראשונים שכדאי לעשות למי שרוצה להתחיל לצלם ווידאו?

הצעדים הראשונים למי שרוצה להתחיל מחר בבוקר לצלם סרטונים: לעשות רשימה של עשרה רעיונות, כאבים של הלקוחות שלה. או שאלות, מה הלקוחות שלה מחפשים, איזה שאלות מטרידות אותם, מה הם היו רוצים. מתוך זה לצאת לעשרה סרטונים קצרים. כל סרטון טיפ קצר, להניע בסיום הווידאו לפעולה – לאתר שלה, לחנות שלה, לעמוד הפייסבוק שלה, לאן שהיא רוצה. לא לשכוח את ההנעה לפעולה שזהו שלב מאוד חשוב בתהליך.

את כל זה אפשר לצלם עם סמארטפון?

כן. וידאו באינטרנט זו לא פרסומת בטלוויזיה, הוא לא צריך להיות מהוקצע ומקצועי, אנשים מחפשים את האותנטי, בגובה העיניים, להתחבר לאנשים, לא מחפשים דוגמנית יפה. אז להתחיל, פשוט להתחיל ואת תהיי הדוגמנית של העסק שלך.

איך אפשר להתגבר על המבוכה מול המצלמה?

דווקא למעצבות ויוצרות זה ממש הרבה יותר קל, כי הן יכולות לצלם את כל הטיפים והמוצרים שלהן רק בעזרת הידיים, למעשה ייראו רק את הידיים שלהן יוצרות את המוצרים. הן לא חייבות לצלם את עצמן.

מה הטיפים לשיווק וידאו בשנת 2017-2018?

ככל שעובר הזמן הקשב של האנשים הולך ויורד, לכן לא יותר מ 2 דקות של וידאו, ממש לא צריך יותר מזה אפילו פחות - עדיף.  כדאי להראות ויזואל ולא רק לדבר אלא גם להראות. כדאי לאורך כל הסרטון להוסיף את הנושא של הוידאו כדי שאנשים לאורך כל הוידאו יראו על מה מדורבר הסרטון. כדאי להגיע לפואנטה של הסרטון כמה שיותר מהר, לא לחכות לסופו לצורך זה. והדבר האחרון להניע לפעולה בסופו של הסרטון.

לאחרונה, עם הרחבת העסק שלך, נכנסת לתחומים נוספים. ספרי לי קצת על הקורס החדש שאת משיקה?

בקורס החדש אני חושפת את השיטה שלי לבניית מוצר דיגיטלי לעסק. מוצר שיאפשר להגיע ללקוחות בכל מקום, בכל זמן. הכוונה היא לארוז את הידע שיש למעצבת מעבר למוצר הפיזי שהיא מוכרת. הידע שלה שווה זהב והיא יכולה לשכפל את עצמה ולהרחיב את העסק שלה בצורה משמעותית. לצפייה בסדרת הסרטונים שהשיקה לירון אודות יצירת מוצר מידע דיגיטלי לחצו פה

איך מעצבות יכולות להשתמש בקורס כזה? הרי יש להן מוצר פיזי למכירה?

מעצבות יכולות להשתמש במוצר דיגיטלי בכמה דרכים: הוספת ערך למוצר פיזי שנמכר, וכך להעלות את המחיר של המוצר הפיזי. מעצבת המוכרת מוצר ובמקביל הלקוח מקבל למייל הדרכות וידאו מעשיות המראות את השימוש במוצר וכך נותנים לו רעיונות נוספים. לדוגמא: צורפת שמוכרת שרשראות? שתציע לכל לקוחה שקונה אצלה גם שלושה סרטוני וידאו, שסגורים באתר רק ללקוחות, עם שלוש אופציות לשלב את השרשרת הזו בשלוש תלבושות שונות. בערב, כשאת יוצאת, ביום-יום ולאירוע מיוחד. ואפשר כמובן גם ללא תלות במוצר הפיזי את הידע שנצבר לה ולארוז אותו כמוצר. וזה יכול להפוך אותה לאוטוריטה/מומחית בנושא שהידע נמצא אצלה מתוך הניסיון שהיא צברה. המטרה היא לנסות לצאת מהקופסא ולחשוב על רעיונות נוספים כיצד היא יכולה להשתמש בווידאו בדרכים פחות שגרתיות. אם אנחנו רוצות לייצר בידול מהמתחרות שלנו אנחנו צריכות לתת משהו מעבר. יש לי לקוח שמוכר מוצרי כלבים, מעבר לקורס ווידאו שלו על איך מאלפים, הוא גם מוכר מוצרים שעוזרים לאנשים לאלף את הכלב. חישוק, רצועה וכד'. מה הוא עשה? לכל מוצר נלווה הוא צילם סרטון על איך להשתמש במוצר. בדרך הזו הוא מאפשר לעצמו להעלות את המחיר כשהוא מוכר את המוצרים באתר. הווידאו יכול להביא אנשים לחנות. הוא יכול להיות כלי שמזמין לקוחות לפעילויות מיוחדות שמתרחשות בחנות במקביל לדף מכירה באתר או דף אירוע בפייסבוק.

אני כבר התחלתי לארוז את הידע ובניתי את הקורס אונליין הראשון שלי: צילום ועיצוב בסמארטפון ובקורס מעצבות, יוצרות ובעלות עסקים לומדות לצלם בזמן שלהן ובחיסכון של כסף איך להשתמש בסמארטפון לשדרג את צילום המוצרים שלהן כדי לשווק את העסק. אני לא יכולה לתאר את ההתרגשות כשמתקבל מייל "התקבלה רכישה חדשה" של משהי שהחליטה ללמוד לקחת את הידע שלה בצילום צעד אחד קדימה כדי לצלם את המוצרים שלה ובפעם הראשונה שזה קרה לי הייתי לבד באוטו אני ופשוט קפצתי משמחה ומהתרגשות. :). כך שנשים יכולות ללמוד את התוכן והידע שאני מעבירה בזמן שלהן, ללא תלות בי: מתי אני אעשה סדנא ואם זה בדיוק מתאים לזמן שהיא יכולה להגיע.

ועם בניית מוצר דיגיטלי מתפנה זמן כי הכי מבאס שלקחת חופשה זה אומר להפסיד כסף כי אנחנו לא מתוגמלות כשאנחנו לא עובדות, או כשהילדים חולים, או כשמגיע אוגוסט ואי אפשר להמשיך וליצור והמוצר הדיגיטלי מפנה זמן ליצור, זמן להשראה, זמן לילדים, זמן לזוגיות ולאחרונה לירון פרסמה בסדרת הסרטונים שבה היא מלמדת את הצעדים הראשונים להפיק מוצר דיגיטלי משלך.
לחצו פה לראות את הסרטונים.

אז מה למדתי בראיון מלירון? 

אני לומדת ממנה הרבה. אבל בחרתי בנקודה אחת, בנקודה הראשונה, אי שם בהתחלה. שינוי מסלול מחדש. לפעמים כשמשהו לא הולך לא חייבים להתאמץ ולעשות הכל כדי שיצליח. תמיד כדאי להיות ערניים לכל דבר שנמצא סביבנו, כדאי לנסות, לבדוק ולשמור את הסקרנות רעננה להפתעות שיכולות לצוץ אם רק נשים אליהן לב.